Nuffnang

Saturday 23 March 2013

Hantu Serabai





Teringin pulak nak kongsi pengalaman seram aku masa belajar dekat kolej dulu. Aku pun taktau kenapa susah sangat aku nak tido waktu malam. kalau siang, senang ja mata aku ni tertutup..memang tak dinafikan, aku memang kuat tido, member-member aku pun satu kepala..memang jenis burung hantu..siang tido malam berjaga..

Tapi yang masalahnya, depa ni tingai rumah yang sama, sebilik pulak tu..aku ni bukan takat bilik asing, rumah asing, bangunan pun lain..huhuhu..nasib..nasib..

Duduk dengan senior dalam bilik aku ni, memang tak sekepala langsung, nak bersembang pun jadi skema satu macam ja, aku sendiri pun taktau, automatik ja jadi macam tu.depa ni pulak, memang tidoq ontime, baru letak kepala, terus hanyut..aku la yang terkebil sorang-sorang..pusing kanan tak kena, pusing kiri tak kena, meniarap lagi la..

memang aku tak  nafikan, memang rasa macam ada 'gangguan' dari malam pertama aku duduk situ.
masa baru nak masuk rumah tu, memang ada sorang kak tu, cuit dan bagitau "rumah ni keras sikit dik"..aku takat senyum ja la..pernah masa senior kat situ cuti semester, tingai la aku dengan member aku ja..masa tu dalam minggu orientasi lagi..aku pujuk la member aku suruh mai tidoq dengan aku, serammm, dah la macam rumah hantu..

"Mengada-ngada la ko ni" dia kata, "takut apa" tapiiii takpa jugak, aku pun takut gak...hahaha...cehhhhh 2x5 rupanya..nasib baik la ada peneman, lega rasa.. bangun ja pagi esok, masa aku nak kemas bilik, tiba-tiba kepala aku rasa pening terus, rasa macam nak pengsan, terus aku pegang besi katil dan baring..lepas tu aku terus tak boleh bangun, kalau bangun ja terus nak muntah..dalam seminggu jugak aku macam tu..member aku dok ajak  pi klinik tapi aku memang tak larat langsung nak bangun. selama beberapa hari tu jugak, langsung aku tak jamah apa-apa..badan aku yang memang kering, bertambah-tambah la kering..

Ada la sorang kakak yang study situ tapi dia tak balik cuti sebab dia reja sambil belajar. Kerani merangkap anak angkat kolej tu..dia la mai jenguk aku, tolong jelum kepala aku dengan air asam..masa tu rasa macam sweet sangat sebab member-member amik berat dekat aku..tak habis-habis tanya aku nak makan apa, nak minum apa, nak tolong belikan..tapi selera aku putus, nak makan apa pun tak lalu..

Mak dan abah aku memang tak berhenti-henti la fon tanya pasai keadaan aku, besa lah dok jauh, takdak depan mata, bertambah risau la..Mak aku tak habis-habis tanya

"Kak ina nak balik ka, kalau nak balik, abah nak p amik"..tak terkira berapa kali mak aku tanya..

tapi sebab tak tahan dan badan makin teruk, aku balik jugak. lepas aku fon pagi tu, terus abah dan kakak aku bertolak dari penang..petang tu sampai la..selamat tingai kawan-kawan. lepas bercuti dekat rumah dalam 2 minggu, aku balik ke kolej .Bukan main seronok lagi nak jumpa member-member tapi yang tak bestnya kena duduk rumah tu :-(

teringat lawak tak cerdik senior kat situ sebelum depa cuti, saja nak bagi aku takut, terngiang-ngiang lagi kat telinga aku.. " 1 dah tido, 2 dah tido, 3 dah tido, 4 pura-pura tido"...cehhhh..memang betoi kena kat batang hidung aku..

Memang time mata aku nak lelap, aku selalu kena tindih..bukan sekali, 2 kali tapi berkali-kali dan tiap-tiap kali nak tidur..bila kena tindih tu, yang aku baca "ayat kursi"...mana nak tahan bebb tapi aku tak pernah cerita kat sapa-sapa..bila nak azan subuh ja, baru la aku rasa tenang dan boleh tidur..tapi esok ada kuliah, arghhhhh, tension-tension..

Ada satu malam tu, aku tekad, kalau kena tindih, aku nak bagitau kata 'jangan dok kacau aku lagi' dan aku nak tengok rupa dia macammana..memang betoi, benda tu jadi lagi kat aku tapi kali ni mulut aku tetap baca ayat kursi tu sambil aku paksa mata aku jangan tutup..

Dan aku nampak, "satu lembaga dengan kaki berantai, rambut kusut masai, kerinting, panjang sampai lantai, senyum sambil tengok aku. masa tu dia duduk dekat katil depan aku. aku pun tak pasti, aku tengah khayal atau apa tapi dalam berapa saat, aku tersedar terus..aku tanya diri aku" betoi ka apa aku nampak atau aku mimpi ni"...memang seram sangat-sangat..

Esok tu, memang tobat la aku nak tido kat situ lagi, malam ja aku mesti berangkat pi bilik member aku. Alhamdullillah, aku dapat tidur lena. senior kat situ memang heran dan tanya kenapa aku tak tidur dekat bilik tu tapi aku diam ja, malas nak cerita.

Lepas tu aku dengar ,ada juga yang kena histeria, dan macam-macam lagi laa.


*Cerita benar, memang pengalaman aku sendiri..


No comments: